

Zawór trójdrożny to element spotkany w zdecydowanej większości kotłów gazowych - poza piecami bi-termicznymi. To od tego zaworu zależy czy kocioł grzeje wodę użytkową, czy centralne ogrzewanie. W zależności od typu wykonania jest mniej lub bardziej awaryjny. Typowe rozwiązanie stosowane w piecach Viessmann przedstawione jest na fotografii obok. Podczas serwisu kotła gazowego można w łatwy sposób zweryfikować działanie tego elementu. Gdy są zastrzeżenia co do jego działania należy w pierwszej kolejności wymontować zawór, usunąć osady, powierzchnie przesmarować odpowiednim środkiem poślizgowym i ponownie osadzić w korpusie wodnym kotła. Jeżeli taki serwis nie usprawni działania elementu należy go wymienić. W kotłach Vitopend WH1B oraz WH0A zawór należy wymienić przy pierwszych oznakach zablokowania aby uniknąć kosztów kolejnego przyjazdu serwisu np. dzień po nasmarowaniu. Regeneracja w ten sposób nie jest trwała w tych modelach.

Co robić gdy zawór nie działa:
Czasami do wznowienia pracy zaworu potrzebne jest delikatne uderzenie w korpus. Jest to doraźny środek zaradczy przed wezwaniem serwisu. Dbać o zawór trójdrożny można w bardzo prosty sposób. Włączając grzanie na parę minut w okresie letnim.

Objawy awarii zaworu to m.in.:
Brak ciepłej wody użytkowej lub zimne kaloryfery, ciepłe kaloryfery w okresie letnim, niska temperatura ciepłej wody w kranie.

Koszt nowego silnika zaworu trójdrożnego:
Do kotłów Viessmann Vitopend 100 zależy od daty produkcji kotła i typ kotła. Koszt zaworu (2020 rok) dla wersji kotła WH1B to 475 pln brutto, a WH0A 473 pln brutto.


Wezwij Serwis Viessmann Wrocław.
Opis powstał m. in. na podstawie dokumentacji Serwis Viessmann.